Rancangan Pelajaran Harian
Nombor Bulat Hingga100
Tarikh : 18-5-2011 ( Khamis )
Masa : 10.30a.m – 11.30a.m (1 Jam)
Tahun : 1A
Bilangan Murid : 27 orang
Tema : Nombor Bulat Hingga 100
Standard kandungan : 1.3 Menulis nombor.
Standard Pembelajaran: (i) Menulis nombor hingga 100:
Hasil Pembelajaran : Murid-murid dapat menulis
(a) Angka
(b) Perkataan
Kaedah Pembelajaran :Pembelajaran koperatif, Pembelajaran Interaktif, Tunjuk Cara,Penyelesaian Masalah.
Kemahiran Berfikir : 1) Menghubungkait
2) Mengecam
3) Membuat keputusan
Elemen Merentasi Kurikuium (EMK): Teknologi maklumat dan komunikasi
Pentaksiran : Lembaran Kerja
Alat Bantu Mengajar : Kad nombor, manik, kotak muzik, kad imbasan
Fasa | Cadangan Aktiviti | Cadangan Komunikasi | ||||||||||||||||||||
1. Persediaan Pemerhatian dan Analisis (5 minit ) | a. Guru memaparkan 2 set puzzle untuk menarik perhatian murid-murid, kemudian meminta 2 orang murid meyusun semula puzzle.
b. Guru menyoal murid tentang isi terkandung dalam puzzle. c. Guru mengemukakan tajuk yang ingin diajar pada hari ini iaitu angka dan perkataan sehingga 100. | a. Siapakah ingin menyusun semula puzzle ini? a. Bolehkah kamu sebutkan nombor dan perkataan ini? | ||||||||||||||||||||
2. Imaginasi Penjana idea (25 minit ) | a. Guru menggunakan pengetahuan sedia ada untuk mengingat semula angka dan perkataan dari 0 hingga 20. b. Guru memaparkan kad imbasan angka dari 0 hingga 20. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 c. Guru menyuruh murid memilih kad imbasan perkataan untuk memadankan dengan betul.
d. Guru memaparkan nombor angka dan perkataan dalam lingkungan 100. 2 16 68 99 32 Enam belas dua sembilan puluh sembilan enam puluh lapan tiga puluh dua e. Guru mengajar murid secara selang –seri. f. Guru mengarah 5 orang murid memadankan nombor angka dan perkataan dengan betul. Jawapan :
| |||||||||||||||||||||
3.Perkembangan Penambahbaikan untuk mengembangkan idea. ( permainan kecil ) (15 minit ) | a. Guru menjelaskan peraturan dan cara bermain permainan kecil(Edar Kotak Muzik). b. Permainan dimulakan. Sesiapa yang mendapat kotak muzik akan mengambil satu kad dari kotak muzik lalu menulis jawapan di atas papan hitam. | a. Murid-murid, marilah kita bersama-sama menyemak jawapan sama ada betul atau salah? | ||||||||||||||||||||
4.Tindakan Pelaksanaan (10 minit ) | a. Edarkan lembaran kerja seperti yang dilampirkan.(sila rujuk lampiran) b. Bincangkan hasil kerja murid. c. Beri pengukuhan kepada semua murid. | a. Selesaikan tugasan yang diberi. a. Marilah kita bersama-sama berbincang jawapan . | ||||||||||||||||||||
Pentaksiran ( 5 minit ) | a. Guru memaparkan 5 kad imbasan angka dan sebaliknya.
b. Guru menanyakan apa yang dipelajari pada hari ini sebagai rumusan dan pengukuhan. | a. Sesiapa yang boleh menjawab soalan yang dikemukakan? | ||||||||||||||||||||
Nilai dan Sikap | Kerjasama, berdisiplin, tolong-menolong, bertanggungjawab, yakin diri. |
Refleksi:
Kekuatan
Kekuatan atau kelebihan yang ada pada pengajaran ini ialah murid-murid dapat menunjukkan sikap saling bantu-membantu antara kawan dengan kawan yang lain . Mereka dapat mengajar kawan yang lemah dalam mengeja perkataan dan angka . Di samping itu , murid suka menyertai sesi menjawab soalan guru yang dijalankan dengan memanggil kawan menjawab soalan secara berselang-seli .
Kelemahan
Kelemahan atau kekurangan ialah terdapat juga murid yang kurang mampu mengeja perkataan nombor . Mereka masih tidak dapat menguasai kemahiran menulis perkataan nombor . Semasa guru memaparkan kad imbasan , saya mendapati sebilangan murid tertakut dipanggil untuk menjawab soalan .
Langkah Mengatasi
Saya membimbingkan murid membaca dan menulis perkataan nombor dari satu hingga dua puluh . Lama-kelamaannya , murid sudah biasa dalam penulisan perkataan nombor maka saya meneruskan dengan perkataan nombor yang lebih besar sehinggalah perkataan nombor tiga puluh . Secara langsungnya , murid dapat menguasai kemahiran mengeja dan menulis perkataan nombor .
Rancangan Pelajaran Harian
Nombor Bulat Hingga100
Nombor Bulat Hingga100
Tarikh : 27-5-2011 ( Jumaat )
Masa : 10.30a.m – 11.30a.m (1 Jam)
Tahun : 1A
Bilangan Murid : 27 orang
Tema : Nombor Bulat Hingga 100
Standard kandungan : 1.5 Menentukan nilai tempat bagi nombor.
Standard Pembelajaran: (i) Menyatakan nilai tempat bagi sebarang nombor hingga 100:
(ii) Menyatakan nilai digit bagi sebarang nombor hingga 100:
Hasil Pembelajaran : Murid-murid dapat
(a) Dapat mengaplikasikan nilai tempat bagi sebarang nombor hingga 100.
(b) Dapat mengeksplisit nilai digit bagi sebarang nombor hingga 100.
Kaedah Pembelajaran : Pembelajaran koperatif, Pembelajaran Interaktif, Tunjuk Cara,Penyelesaian Masalah.
Kemahiran Berfikir : 1) Menghubungkait
2) Menyelesaikan masalah
3) Membandingkan dan membezakan
Elemen Merentasi Kurikuium (EMK): Kreativiti dan inovasi
Pentaksiran : Lembaran kerja
Alat Bantu Mengajar : jadual nilai tempat dan nilai digit, kotak bercabut, kad nombor, dekak
dekak
dekak
Fasa | Cadangan Aktiviti | Cadangan Komunikasi | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1 Persediaan Pemerhatian dan analisis (5 minit ) | a. Guru memaparkan jadual digit.
b. Guru memilih lapan orang murid untuk mencabut kad nombor yang disediakan dalam kotak. 19 24 89 45 67 78 54 37 c. Murid-murid memadankan kad nombor di atas jadual digit. Jawapan :
d. Guru memberitahu murid-murid pengajaran hari ini iaitu nilai tempat dan nilai digit. | a. Sesiapa yang mahu mencabut kad nombor sila angkat tangan? b. Betulkah jawapan yang dipaparkan? | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Imaginasi Penjana idea (25 minit ) | a. Guru memaparkan beberapa kad nombor dengan melabelkan nilai digit dan nilai tempat. b. Guru menerangkan nilai tempat dan nilai digit. c. Guru menyoal soalan, murid cuba menjawab.
d. Minta murid menunjukkan nombor yang dibincangkan bagi nilai tempat dan nilai digit menggunakan dekak-dekak. e. Murid memindahkan maklumat nombor yang dibincang menggunakan dekak-dekak. | a. Apakah nilai tempat bagi nombor ini? b. Apakah nilai digit bagi nombor ini? c. Muriid menyebut nilai tempat, (ratus, puluh, sa) d. Apakah nilai tempat bagi digit 3 dan 4? e. Apakah nilai digit bagi digit 3 dan 4? | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2.Perkembangan penambahbaikan untuk mengembangkan idea. (Permainan Kecil – Cabutan bertuah) (15 minit ) | a. Guru memaparkan jadual nilai tempat dan nilai digit di atas papan hitam.
b. Guru memberitahu murid-murid peraturan permainan. - Guru mencabut orang yang pertama untuk menjawab soalan yang ditunjukkan di atas papan hitam. - Sesiapa yang dapat menjawab dengan jawapan yang betul, dia akan mendapat satu hadiah kecil. - Setiap murid akan mempunyai peluang untuk menjawap soalan. - Selepas menjawab soalan, murid tersebut akan berpeluang mencabut nombor secara rawak. c. Permainan dimulakan dan guru sebagai pembimbing. | a. Murid-murid sila mendengar peraturan permainan. b. Sila menjawab soalan ini? c. Mari kita menyemak bersama-sama jawapan tersebut. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4.Tindakan Pelaksanaan (10 minit ) | a. Edarkan lembaran kerja seperti yang dilampirkan. b. Bincangkan hasil kerja murid. c. Beri pengukuhan kepada semua murid. | a. Selesaikan lembaran kerja yang diberi. b. Pemulihan kepada murid yang lemah. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pentaksiran ( 5 minit ) | a. Guru menanyakan murid-murid lalu membuat rumusan dan pengukuhan.
| a. Murid-murid apakah yang dipelajari pada hari ini? b. Apakah nilai tempat nombor ini? c. Apakah nilai digit nombor ini? | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nilai dan Sikap | Kerjasama, berdisiplin, tolong-menolong, bertanggungjawab, yakin diri. |
LEMBARAN KERJA
Nama :___________________( ) Markah:________%
Darjah:1( ) Tarikh:__________
Nyatakan nilai tempat dan nilai digit bagi nombor yang diberikan.
Nombor | Nilai Tempat Puluh Sa | Nilai Digit | ||
1) 67 | 6 | 7 | ||
2) 86 | 8 | 6 | ||
3) 50 | 5 | 0 | ||
4) 91 | 9 | 1 | ||
5) 42 | 4 | 2 | ||
6) 39 | 3 | 9 | ||
7) 66 | 6 | 6 | ||
8) 17 | 1 | 7 |
Refleksi
Kekuatan
Kekuatan yang ada ialah murid suka melibatkan diri dalam permainan yang saya rancang. Mereka ingin cuba menjawab soalan semasa guru menjelaskan peraturan permainan . Apabila mereka menjawab soalan dengan betul , saya member satu hadiah sebagai ganjaran kepada murid adalah galakkan mendorong mereka berusaha untuk mencari jawapan betul .
Kelemahan
Perbandingan nilai digit dan nilai tempat merupakan kelemahan yang ada pada pegajaran ini . Mereka kurang mampuan untuk membanding beza nilai tempat dan nilai digit . Mereka sering menganggapkan jawapan nilai tempat sebagai nilai digit dan sebaliknya .
Langkah Mengatasi
Saya menerangkan konsep nilai tempat dan nilai digit adalah berlainan . Nilai tempat perlu menitikberatkan tempat kedudukan angka manakala nilai digit pula perlu menulis jawapan dalam angka . Selepas saya memberi penerangan , saya mengedarkan lembaran kerja kepada murid untuk menguji tahap kebolehan menjawap soalan dapat diperolehinya .